پنجشنبه ۲۹ شهریور ۰۳

شهر ماترا، یکی از خارق العاده ترین مقاصد ایتالیا (۲۰۲۴)

مرجع اطلاعات گردشگری و مهاجرتی اروپا

شهر ماترا، یکی از خارق العاده ترین مقاصد ایتالیا (۲۰۲۴)

۴ بازديد

ایتالیا به خاطر شهرهای فریبنده اش مشهور است و شهر ماترا به عنوان یکی از خارق العاده ترین مقاصد این کشور شناخته می شود. ماترا که در منطقه باسیلیکاتا واقع شده است، دارای میراث تاریخی و فرهنگی غنی، مناظر خیره کننده و شگفتی معماری منحصر به فردی است که به نام ساسی شناخته می شود. با یوروگردی همراه باشید.

 

آشنایی با شهر ماترا در ایتالیا

شهر ماترا، واقع در جنوب ایتالیا، شهری است که بازدیدکنندگان را به گذشته می برد. تاریخچه آن به هزاران سال قبل باز می گردد و آن را به یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان تبدیل کرده است که به طور مداوم مسکونی شده است. جذابیت فریبنده ماترا در غارهای باستانی آن، معروف به ساسی، نهفته است که در صخره های آهکی حک شده است. ساسی ها در کنار اهمیت فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد خود، عنوان میراث جهانی یونسکو را برای ماترا به ارمغان آورده اند.

 

مروری تاریخی بر شهر ماترا

تاریخ شهر ماترا را می توان به دوران پارینه سنگی ردیابی کرد و شواهدی از سکونت انسان در این منطقه به بیش از ۹۰۰۰ سال قبل بازمی گردد. در طول قرن ها، ماترا توسط تمدن های مختلفی از جمله رومی ها، بیزانسی ها و نورمن ها فتح شده است. هر تمدنی اثر خود را بر شهر گذاشت و به میراث فرهنگی آن کمک کرد.

 

تعریف ساسی

ساسی ها شبکه ای از خانه های غار هستند که با نماهای سنگی متمایز و کوچه های به هم پیوسته مشخص می شوند. این خانه‌ها در صخره‌های توفای نرم ساخته شده اند و هزارتویی از خانه‌ها، کلیساها و سازه‌های دیگر را ایجاد کرده‌اند. Sassi را می توان به دو منطقه اصلی تقسیم کرد: Sasso Caveoso و Sasso Barisano.

 

 

وضعیت میراث جهانی یونسکو

در سال ۱۹۹۳، ساسی شهر ماترا به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد. این تقدیر بر ارزش استثنایی منظر فرهنگی شهر و لزوم حفظ آن تاکید کرد. Sassi of Matera نگاهی بی نظیر به شرایط زندگی و نبوغ معماری تمدن های گذشته ارائه می دهد.

 

غارهای باستانی در شهر ماترا

غار نشینی شهر ماترا دارای سابقه ای طولانی است که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد. این خانه ها در ابتدا به عنوان پناهگاه توسط جوامع ماقبل تاریخ مورد استفاده قرار می گرفتند و در طول زمان تبدیل به اقامتگاه های دائمی شدند. سبک زندگی تروگلودیت ها تا قرن بیستم ادامه یافت و بسیاری از خانواده ها در این غارها بدون دسترسی به امکانات اولیه زندگی می کردند.

 

ویژگی های منحصر به فرد معماری

خانه های غار شهر ماترا ویژگی های معماری قابل توجهی را به نمایش می گذارند. ساسی ها فضای داخلی را اغلب در صخره حفر می کردند و ساختارهای چند سطحی با اتاق های به هم پیوسته ایجاد می شد. نمای غارها با جزئیات حکاکی شده ی پیچیده ای آراسته شده است که مهارت ماهرانه ی ساکنان را به نمایش می گذارد.

جشنواره ها و رویدادها

شهر ماترا در طول سال میزبان چندین جشنواره و رویداد است و میراث فرهنگی خود را به نمایش می گذارد. یکی از مشهورترین رویدادها فستا دلا مادونا برونا است که در ۲ ژوئیه برگزار می شود و قدیس حامی ماترا را جشن می گیرد. این جشنواره شامل یک راهپیمایی بزرگ، آتش بازی، و اجرای موسیقی سنتی و رقص است. جشنواره‌های دیگری مانند جشنواره فیلم زنان ماترا و جشنواره جاز ماترا، بازدیدکنندگانی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند.

 

سنت ها و صنایع دستی محلی

مردم شهر ماترا به حفظ سنت های محلی خود افتخار می کنند. صنایع دستی سنتی مانند سفالگری، بافندگی و سنگ تراشی همچنان در این شهر رونق دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند کارگاه‌های صنعت‌گری را کاوش کنند و شاهد حضور صنعتگران ماهر در کار باشند و محصولات دست‌ساز زیبایی پیدا کنند. سنت های شهر ماترا عمیقاً در تاریخ آن ریشه دارند و نگاهی اجمالی به شیوه زندگی محلی ارائه می دهند.

 

فیلم های معروف فیلمبرداری شده در شهر ماترا

محیط منحصر به فرد و زیبای ماترا توجه فیلمسازان از سراسر جهان را به خود جلب کرده است. این شهر به عنوان پس‌زمینه فیلم‌های برجسته‌ای از جمله «مصائب مسیح» ساخته مل گیبسون، «انجیل به روایت سنت متی» ساخته پیر پائولو پازولینی و اخیراً فیلم جیمز باند «زمانی برای مردن نیست».

کلیسای جامع شهر ماترا

کلیسای جامع ماترا که با نام‌های کلیسای جامع سانتا ماریا دلا برونا و سنت استاشیو نیز شناخته می‌شود، یک بنای تاریخی مذهبی چشمگیر است. ساخت آن در قرن سیزدهم آغاز شد و پس از آن مورد بازسازی قرار گرفت. کلیسای جامع دارای یک پنجره گل رز خیره کننده، نقاشی های دیواری پیچیده و یک برج ناقوس باشکوه است.

 

کاخ لانفرانچی

Palazzo Lanfranchi یک قصر باشکوه است که موزه مجسمه‌های معاصر را در خود جای داده است. این کاخ با نمای بزرگ و فضای داخلی پرآذین خود یک شاهکار معماری است. این موزه آثار هنری معاصر هنرمندان مشهور ایتالیایی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد که ترکیبی بی‌نظیر از تاریخ و هنر مدرن را ارائه می‌دهد.

 

قلعه ترامونتانو

قلعه ترامونتانو یک قلعه قرون وسطایی است که در بالاترین نقطه شهر ماترا قرار دارد. مناظر پانورامای خیره کننده ای از شهر و مناظر اطراف ارائه می دهد. دیوارها و برج های باشکوه قلعه به عنوان شاهدی بر تاریخ دفاعی ماترا است. بازدیدکنندگان می توانند داخل قلعه را که موزه ای با نمایش آثار باستان شناسی و نمایشگاه های تاریخی را در خود جای داده است، را بگردند.

شهر ماترا

کلیسای سن پیترو کاوئوسو

کلیسای San Pietro Caveoso نمونه قابل توجهی از معماری سنگی شهر ماترا است. این کلیسا که در صخره توفا ساخته شده است، دارای حکاکی‌های سنگی پیچیده، نقاشی‌های دیواری و یک دخمه زیرزمینی جذاب است.

 

Museo della Scultura Contemporanea Matera

Museo della Scultura Contemporanea Matera، واقع در Sasso Barisano، به مجسمه‌سازی معاصر اختصاص دارد. این موزه مجموعه متنوعی از مجسمه های هنرمندان ایتالیایی و بین المللی را به نمایش می گذارد.

 

غذاهای سنتی و مواد اولیه

غذاهای ماترا با سادگی و تمرکز بر مواد اولیه با کیفیت درست می شود. غذاهای محلی شامل ماکارونی «اورچیت»، که با دست با بلغور گندم دوروم درست می‌شود، و «پپرونی کروسچی»، فلفل‌های شیرین خشک و سرخ‌شده است که ترد لذت‌بخشی به غذاها می‌دهد. از دیگر غذاهای سنتی می توان به «کاواتلی» نوعی پاستا و «پیگناتا» که نوعی خورش گوشت آرام پز است اشاره کرد.

شهر ماترا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.